Hardware
Een VR-bril heeft heel veel verschillende soorten hardware om te kunnen weten waar je bent en wat je aan het doen bent, maar eigenlijk is een VR-bril een samenhang van heel veel verschillende soorten technologieën. Een van de meest duidelijke dingen is natuurlijk het scherm, de schermen in de VR-bril moeten van hoge resolutie zijn, omdat ze dicht op je ogen zitten. Iets dat niet heel veel mensen zich beseffen, is dat er in een VR-bril ook een hele computer zit verstopt, die vaak nog best sterk is voor de ruimte die er tot beschikking is. Deze computer moet ook wel sterk zijn omdat hij naast het runnen van een game in hoge resolutie ook nog extra inputs krijgt van sensoren die de beweging van de speler traceren. Dit zijn sensoren zoal versnellingsmeters en gyroscopen, de inputs van deze sensoren zijn cruciaal voor het gevoel van de virtuele realiteit, omdat deze bijhouden hoe je beweegt en daarmee berekend hoe jouw speler beweegt. Naast je hoofd kan je ook je handen bewegen met behulp van controllers, deze controllers worden getraceerd op verschillende manieren. Een van de mogelijkheden zijn zogenaamde lighthouse systems. Dit zijn minimaal 2 boxen die je ergens in de kamer neerzet, die constant een niet zichtbaar licht uitschijnen, en daarmee de kamer vullen met dat licht, tot het licht tegen de VR-bril of controller komt. Door fotosensoren op de VR-bril en controllers kan je gaan rekenen op welke positie de VR-bril en controllers zich bevinden in de kamer. De Meest gebruikte andere optie is zogenoemde inside-out tracking, wat een hele simpele manier is om je controllers te tracken door ze te moeten zien met camera’s of infrarood licht uit de VR-bril.